Sunday 7 September 2014

Sifat Amarah

Dalam diri setiap manusia pasti akan ada kekurangan…ya, kekurangan kita sebagai seorang manusia yang tidak dapat dielak..segigih mana pun kita berusaha untuk jadi yang terbaik, pasti akan ada sedikit calit kesilapan....nobody is perfecto….

Contohnya macam aku…aku kalau dah marah, mmg susah nak control…yes….aku tak tipu…mak aku kata, aku ni menurun perangai baran ayah aku…hikhikhik…mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasik kann…giteww…tapi, lama-lama aku rasa terbeban dengan kekurangan aku ni..sebab apa?..sebab aku tak boleh nak control perasaan marah aku ni dengan anak-anak aku…pantang buat silap sikit, aku akan marah seolah-olah macam besar sangat salah mereka..ya..aku tau aku silap…sangat silap..

Sejak akhir-akhir ni, Syafiq banyak meragam, pantang silap sikit..dia akan mengenyok, membentak…kadang-kadang buat muka…tak boleh kena tegur sikit…aku tak tau kenapa..bila aku tanya, dia kata tak ada apa-apa…dia seolah-olah macam memberontak…macam ada yang tak kena…dan malam tadi, aku jadi terlampau geram, aku tampar muka anak aku yang baru berusia 6 tahun tue..Ya, Allah…teruknya aku ni….

Dia menangis kuat…menyesalnya hati aku tak tau nak cakap macam mana..rasa cam nak potong je tangan ni…kesalahan dia cuma nak makan ayam goreng dan aku masa tue tak sempat nak masak..ye la dah malam dan kebetulan ada lauk lain yang dah aku masakkan untuk anak-anak aku…Ya, Allah..air mata ni menitis sampai bengkak mata…tuhan jer yang tau perasaan aku macam mana masa tue…terdengar je dia menjerit…aku tergamam…terduduk aku kejap..aku pandang muka dia…anak aku dok pegang pipi dia sambil teresak-esak….hati aku menangis, air mata aku keluar usah cerita la…aku peluk dia erat..minta maaf kat dia…aku tak sengaja tampar muka dia……Ya, Allah..ampunkan aku…malam tadi, aku peluk dia tidur…dia pegang kuat tangan aku…Yer, air mata aku menitis lagi..dekat pukul 4.00 pagi baru aku terlelap…menyesal sangat…

Pagi tadi, macam biasa hantar dia pegi sekolah…aku cium pipi dia dan beritahu dia..”Syafiq..ibu minta maaf sebab marah Syafiq malam tadi…Ibu sayang Syafiq dunia dan akhirat…Syafiq belajar rajin2 tau..”…dia angguk, aku nampak ada air bergenang kat mata dia…dia peluk aku kuat…Ya, Allah…sedihnya…Ya, Allah...jauhkanlah aku dari sifat amarah itu...penuhkanlah hati ku ini dengan kasih sayang yang tiada penghujung....amin ya rabbal alamin...



Mood kelaut pagi ni…


-Dee-

No comments:

Post a Comment